Iniciativa europea en favor del pluralisme i la independència dels mitjans de comunicació

Els retrocessos democràtics que està experimentant Europa en general i, de manera més accentuada l’Estat espanyol, tenen en la informació un dels àmbits on això és més palpable. La necessitat de reivindicar el dret de la ciutadania a rebre una informació de qualitat és cada cop més present a la societat. Això es pot comprovar, per exemple, en què aquestes qüestions comencen a aparèixer més sovint en els programes electorals, especialment en els d’aquelles formacions o plataformes civiques de nova iniciativa. A les eleccions europees del passat 25 de maig va ser força notori. Fruit d’això és la campanya europea en defensa del pluralisme en els mitjans de comunicació, impulsada per al voltant d’un centenar d’organitzacions de la societat civil, mitjans de comunicació, i associacions sindicals i professionals d’arreu d’Europa que demanen accions legislatives per frenar la concentració de mitjans i protegir el pluralisme mediàtic a Europa.

La campanya ha rebut un gran suport transnacional de diverses organitzacions continentals –entre les quals hi ha la Federació Europea de Periodistes (FEP). S’han designat nou centres de coordinació a diferents països: Bèlgica, Bulgària, França, Holanda, Hongria, Itàlia, Portugal, Regne Unit i Romania. Les reivindicacions més destacades són una legislació eficaç per evitar concentració de propietat a les empreses de comunicació i la garantia de la independència dels  mitjans. La iniciativa no pretén intervenir en els continguts editorials i periodístics sinó que fa especial incidència en la propietat de mitjans de comunicació. Per donar suport a la campanya cal clicar aquest enllaç per signar a favor que la Comissió Europea tramiti aquesta proposta.

Els impulsors de la campanya afirmen que «la crisi econòmica global ha agreujat la dels mitjans de comunicació de premsa, amb la clausura d’un diari cada dia a Europa. Al mateix temps, la creixent concentració de mitjans, molta premsa, ràdio, televisió i mitjans de comunicació en línia estan reduint la seva dimensió, enviant treballadors al carrer o, fins i tot, tancant». També afirmen que a tot Europa «la diversitat dels mitjans de comunicació esta amenaçada». La campanya està reconeguda per la Comissió Europea que l’ha registrat com a Iniciativa Ciutadana Europea (ECI, en les seves sigles en anglès). Per ser admesa, ha de recollir un milió de signatures de ciutadans de la UE en, com a mínim, set dels 27 estats membre. De moment n’hi ha recollides prop de 120.000.

Advertisements

Tagged: ,

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: